Poseł Brynkus > Poseł > Praca w sejmie > , , , > Nowa polityka koncernu ORLEN

Nowa polityka koncernu ORLEN

Poseł Norbert Kaczmarczyk (Kukiz’15) wystosował interpelację do Premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie ograniczenia przez koncern Orlen swobody wybierania dostawców dla prywatnych stacji. W swoim działaniu wsparł go również poseł Kukiz’ 15 Józef Brynkus, który podpisał się pod wspomnianą interpelacją. Głównym powodem do jej skierowania jest fakt, iż nowa polityka koncernu Orlen uderza w kapitał Polski i nie pozwala lokalnym firmom na sprzedawanie swoich produktów, co przyczynia się do ich nieuchronnego upadku.

Pełna treść interpelacji:

Tytuł:
Interpelacja w sprawie ograniczenia przez koncern Orlen swobody wybierania dostawców dla prywatnych stacji

Treść interpelacji:
Jak wynika z sygnałów zgłaszanych przez właścicieli i pracowników prywatnych stacji benzynowych – zaistniał poważny problem związany z dostawami towarów do działających przy stacjach sklepów.

W Polsce ponad 1700 stacji paliw działa pod marką ORLEN oraz BLISKA. Przy każdej stacji funkcjonują sklepy oferujące klientom różne towary, począwszy od tych pierwszej potrzeby, aż po specjalistyczny asortyment. Zdziwienie budzi jednak fakt, że od 12 czerwca 2018 roku nastąpiło całkowite zawężenie wszystkich dotychczasowych dostawców, którzy byli najdogodniejsi dla prywatnych stacji. Od tego czasu asortyment, który stacja chce zamówić musi pochodzić od spółki akcyjnej wybranej przez ORLEN. Natomiast koncern ten narzuca spółkę akcyjną EUROCASH, u której produkty mają być zamawiane i później przez tę spółkę dostarczane.

Tych samych produktów, które są w posiadaniu wspomnianej spółki nie można zamówić u innego dostawcy, co powoduje, że przedstawiciele lokalnych firm nie mogą sprzedawać swoich produktów. Przyczynia się to do upadku małych firm, które w konsekwencji tracą dotychczasowe dochody i z czasem będą musiały ogłosić swoją upadłość. Powoduje to także dezorganizację czasu pracy, ponieważ lokalne firmy bardzo sprawnie dostarczały zamówiony asortyment. Dotychczas właściciele współpracowali z firmami, które działały na tym samym terenie, co niwelowało wysokie koszty transportów.

Nowa polityka wprowadzona przez koncern ORLEN uderza także w kapitał Polski. Narzuca wybranego przez siebie dostawcę, którym jest portugalskie przedsiębiorstwo EUROCASH. Nagminnie pojawiali się managerowie, którzy zachęcali do podpisywania umów z Firmą ORLEN przez właścicieli stacji. Trzeba także wspomnieć, że prywatne stacje w przeciwieństwie do sieciowych muszą płacić franczyzę. Wprowadzenie określonego dostawcy uniemożliwia im wybranie dogodniejszego i tańszego dostarczyciela produktów.

W związku z opisanymi powyżej problemami, proszę o odpowiedź na następujące pytania.

⦁ Z jakiego powodu nastąpiło całkowite zawężenie wszystkich dotychczasowych dostawców na prywatnych stacjach?
⦁ Dlaczego właściciele lokalnych firm nie mogą nawiązywać współpracy z poszczególnymi stacjami?
⦁ Jakie racje przemawiały za zobowiązaniem wszystkich prywatnych stacji do korzystania z usług określonego dostawcy?

dr hab. Józef Brynkus
Poseł na Sejm