Poseł Brynkus > Aktualności > Aktualności > Maestro Tomasz Trzciński odznaczony brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Maestro Tomasz Trzciński odznaczony brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Serdecznie Gratuluję Maestro Tomaszowi Trzcińskiemu! Przyjąłem z wielkim entuzjazmem tą niezwykle dla mnie radosną wiadomość, że mistrz fortepianu TOMASZ TRZCIŃSKI został odznaczony brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” za osiągnięcia w dziedzinie muzyki. Pan Tomasz Jerzy Trzcinski – to nie tylko wybitny artysta, ale też wielki polski patriota, a także działacz społeczny w swojej małej polskiej ojczyźnie, choć robi to z zagranicznej oddali.

Co do muzycznej klasy maestro Trzcińskiego – o niej wypowiadają się fachowcy, w tym jego Wielka Nauczycielka Prof. Lidia Grychtołówna. Ja przedstawię tylko jedno zdanie pokazujące jego wielkość. Po koncercie w Wadowicach Ksiądz Prałat Tadeusz Kasperek, proboszcz parafii Św. Piotra w Wadowicach, stwierdził, że dotąd takiego wielkiego koncertu poświęconego Wielkiemu Wadowiczanowi Janowi Pawłowi II w Wadowicach w kościele jeszcze nie było. Jak na razie nikt tej miary w Wadowicach nie przekroczył, ani je nie dosięgnął. Brawo Mistrzu, choć uważam, że zasługuje Pan na większe honory.

Jak ustalili nasi dziennikarze: „Decyzją Wiceprezesa Rady Ministrów, ministra kultury i dziedzictwa narodowego RP, pana prof. dr hab. Piotra Glińskiego, i na wniosek Pani Prezes Fundacji Zwycięska Misja w Otwocku, Małgorzaty Kupiszewskiej nadano Tomaszowi Trzcińskiemu 14 grudnia 2018 roku brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” za osiągnięcia w dziedzinie muzyki”.

Artysta nie kryje swojego zaskoczenia. – „Jestem niezwykle wzruszony i poruszony tą piękną i niespodziewaną wieścią, i szczególnym wyróżnieniem, które potwierdza znaczenie i sens mojej emigracyjnej pracy dla polskiej kultury i sztuki” – mówi nam Maestro Tomasz Trzciński, człowiek który jako pierwszy Polak na świecie jest prekursorem udostępniania swojej twórczości bezpłatnie w sieci.

Warto przypomnieć, że Tomasz Trzciński aktywnie wspiera też innych twórców, a sam w mediach społecznościowych transmituje muzykę i nagrania koncertowe. Jednocześnie produkuje i wydaje swoją muzykę niezależnie, bez pomocy wielkich koncernów muzycznych i ich reklamy oraz popularyzuje ją na stronach internetowych, w tym na Pressmania.pl w całości i nieodplatnie. Pomimo natłoku obowiązków nie zapomina o swoich następcach i aktywnie prowadzi zajęcia z młodzieżą oraz wspomaga swoją żonę w prowadzeniu chóru i symfonicznej orkiestry młodzieżowej, jako instruktor, a także pisząc dla niej aranżacje. Wszystko to czyni na trudnym rynku niemieckim, gdzie jest wręcz ambasadorem polskiej muzyki nie tylko poważnej. Jako jedyny na świecie muzyk wykonał najsłynniejszą interpretację koncertu jazzowego Keitha Jarreta „Koncert koloński”, który w sieci obejrzało już na YouTube ponad 3 mln internautów.

Jako kompozytor, interpretator i „wyjątkowe zjawisko” we współczesnej muzyce klasycznej i jazzowej był wielokrotnie prezentowany w prestiżowej audycji New Sounds największego amerykańskiego radio WNYC w Nowym Jorku, USA przez sławnego krytyka muzycznego Johna Schaefera. W maju 2018 roku najpoważniejszy niemiecki portal Jazzowy nad Renem nrwjazz.net wypowiedział się z ogromnym entuzjazmem o kolejnym wykonaniu „Koncertu kolońskiego” przez Tomasza Trzcińskiego na specjalnym koncercie w Planetarium w Bochum (czytaj więcej).

Tomasz Trzciński – polski pianista, dyrygent, kompozytor i aranżer. Studiował teorię muzyki i kompozycji w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz fortepian, pod kierunkiem wybitnej polskiej pianistki – Prof. Lidii Grychtołówny a także dyrygenturę orkiestrową, i chóralną u maestro Prof. Josharda Dausa na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji (RFN). Interpretację muzyki współczesnej pogłębiał u Prof. Manfreda Reicherta (Ensemble 13) a improwizacji, i rytmiki jazzowej uczył się pod ręką Vitolda Reka (cb.) i Janusza Stefańskiego (dr.). Tomasz Trzciński prowadzi od lat działalność koncertową, twórczą i wydawniczą, oraz pedagogiczną. Jego główną domeną, i pasją są wirtuozowskie fortepianowe improwizacje solowe, których jest eksploratorem i innowatorem. Kształtowanie własnego stylu rozpoczął już od roku 1999 a realizacja koncertowych i studyjnych, improwizowanych suit fortepianowych, opublikowanych jako cykl Piano Exploration Vol. I – VIII (2014) dała jego muzyce trwały fundament. Idee te wzbogacał w latach 2005-2014 o interpretacje dzieł współczesnych polskich, i światowych twórców, na projektach Dialogi z fortepianem.

W latach 2014-2018 dokonał znaczącego rozwoju idei twórczej, łącząc dotychczasowe doświadczenia z inspiracjami płynącymi z polskiej muzyki klasycznej, religijnej, jak i patriotycznej, ludowej, filmowej i jazzu w powstających na żywo, efektownych dziełach koncertowych, które opublikował w sieci, na płytach CD, i w filmach. Do wybitnych osiągnięć artysty należą:

1) Album Niezwyciężonym (2016) z projektu Rotmistrz Pilecki – Bohater Niezwyciężony pod patronatem honorowym Prezydenta RP dr Andrzeja Dudy, z koncertów w Muzeum Powstania Warszawskiego, i Belwederze, dzieło zamówione przez Narodowe Centrum Kultury, i zadedykowane Powstańcom Warszawskim, Żołnierzom Wyklętym i Rtm. Witoldowi Pileckiemu.

2) Albumy z koncertów poświęconych osobie i przesłaniu Św. Jana Pawła II: Co mu w Duszy Grało oraz Live in Wadowice, w Szczecinie, i Wadowicach (2014/2017).

3) Cykl Polskie melodie: Vol. 1 i Vol. 2 (2017), który zawiera wirtuozowskie interpretacje znanych polskich pieśni, melodii ludowych, i kolęd.

Twórczym osiągnięciem jest także studyjny album Magic Music (2015) – collage muzyki elektronicznej, dźwięków natury, utworów Fryderyka Chopina, i improwizacji. Zbiór miniatur Little Piano Impressions i suita Deepness (2018) prezentuje najnowsze efekty pracy artysty nad formą, i osobistą wizją fortepianowego uniwersum.

Tomasz Trzciński, jako pierwszy pianista na świecie dokonał własnych, koncertowych interpretacji najsłynniejszego dzieła solowego Keitha Jarretta – THE KÖLN CONCERT, wydając je na albumie 2CD Blue Mountains (2006) i do sieci, w zbiorach: Around The Köln Concert, Vol. I i II (2006/2009), oraz Fantasia (2016). Nagrania te zdobyły na platformie You Tube miliony wyświetleń, i zebrały także cenne recenzje polskich słuchaczy: „Słucham tego nagrania po raz kolejny z nieukrywaną satysfakcją… ta wersja rozszerza mój odbiór.“ (Dr Jakub Żmidziński z UA w Poznaniu o Blue Mountains, Prace Pienińskie nr 27).

Artystę prezentowano wielokrotnie w głównym radio publicznym WNYC, w Nowym Jorku, USA, w audycji New Sounds cenionego krytyka muzycznego Johna Schaefera. Entuzjastycznie wyraził się o jego koncercie z 2018r. fachowy portal jazzowy nrwjazz.de: „Trzciński ukazuje się jako wybitny wirtuoz i wyrafinowany artysta dźwięku“.

Jego nagrania zajęły trzykrotnie pierwsze miejsca, i wiele złotych wyróżnień, w rankingu popularnego brytyjskiego portalu muzycznego BEAT100 (2012-2015). W komercyjnych mediach streamingowych liczba odwiedzin jego albumów przekracza 5 milionów wejść.

Tomasz Trzciński to także autor fortepianowych transkrypcji utworów sławnego afrykańskiego muzyka jazzowego, Abdullaha Ibrahima (vel Dollara Branda), wydanych w zbiorze African Songs przez Schott Music International Mainz (2013), a także licznych aranżacji dla orkiestr symfonicznych, i dętych, z którymi współpracuje jako instruktor, i dyrygent. Obok muzyki Tomasz Trzciński pasjonuje się także fotografią pejzażową, którą można obejrzeć w multimedialnej galerii internetowej – Fotomuse.net. Jako dziennikarz od pewnego czasu prowadzi „Rozmowy z Mistrzynią” – wywiad rzeka z Prof. Lidią Grychtołówną, z okazji jej 90-urodzin (czytaj więcej).

Więcej informacji o artyście znajdziecie Państwo na stronie: http://tomasz-trzcinski.info