Poseł Brynkus > Aktualności > Aktualności > Wychowanie drogą do niepodległości. Wczoraj, dziś i jutro

Wychowanie drogą do niepodległości. Wczoraj, dziś i jutro

„Wolna i niepodległa Polska składać się może jedynie z samodzielnych i niezależnych Polaków” pisał 100 lat temu filozof ks. dr Jan Ciemniewski. Środkiem do tego miało być kształcenie charakteru. Jakże aktualne są i dziś te słowa. Wychowanie i edukacja uzupełniają się tworząc spójną całość. Dojrzałego człowieka.

O wpływie wartości przekazywanych w rodzinach na odzyskanie przez Polskę niepodległości oraz zadaniach dla współczesnych rodziców rozmawiali uczestnicy konferencji „Wychowanie drogą do niepodległości. Wczoraj, dziś i jutro”, która odbyła się poniedziałek (25.06.2018 r.) w Warszawie. Listy do uczestników skierowali prezydent Andrzej Duda, minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska i metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz. Jednym z prelegentów był poseł prof. Józef Brynkus.

Poseł Kukiz’15 a także historyk i nauczyciel akademicki prof. Józef Brynkus zaznaczył, że to nauczanie domowe, praktykowane masowo w polskich rodzinach w okresie zaborów w XIX w., doprowadziło do odzyskania przez Polskę niepodległości.

– W okresie zaborów polscy rodzice – w batalii o duchową i fizyczną wolność swoich dzieci, by wyrośli na patriotycznych Polaków – ze względu na sytuację polityczną, wykorzystywali przede wszystkim nauczanie domowe. Edukacja domowa była pierwszą linią frontu walki o niepodległość – ocenił Brynkus.

Przypomniał, że w 1805 r. na terenie zaboru austriackiego została wprowadzona dyrektywa społeczno-oświatowa, której podstawowym założeniem było to, że państwo przejęło całkowitą kontrolę nad edukacją dzieci. Jak wyjaśnił Brynkus, podobne prawo obowiązywało także w pozostałych zaborach.

– Nauczyciele mieli po prostu dbać o to, aby ich wychowankowie byli ludźmi pokornymi i uległymi. Obowiązek szkolny, który narzucali zaborcy, wywoływał opór ze względu na treść nauczania, ale także jego ideowy charakter. W odpowiedzi na nie rozwijało się niemal powszechnie szkolnictwo prywatne, zwane także domowym – powiedział poseł.

Zdaniem Brynkusa, w okresie zaborów szkoły były „groźnym narzędziem rusyfikacji i germanizacji”.

 Edukacja domowa przyczyniła się do wykształcenia osobowości człowieka zdolnego do walki o niepodległość. Niepodważalne są też zasługi edukacji domowej w zakresie działań mających na celu zachowanie przez Polaków tożsamości narodowej i kulturalnej. Patriotyzm dzieci i młodzieży kształtowała specyficzna atmosfera domu, który był ostoją polskości – wyjaśnił parlamentarzysta Ziemi Wadowickiej.

Organizatorami konferencji były Stowarzyszenie Edukacji w Rodzinie, Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży i Fundacja dla Młodzieży pełny zapis wideo poniżej:

Zapraszamy do lektury 6. Numeru Biuletynu informacyjnego Brynkus! W sieci do pobrania TUTAJ.


Opracowanie: Biuro Poselskie dra hab. Józefa Brynkusa